5 SEO tips die je absoluut niet mag vergeten.

remon december 6, 2012 2

hoog in google met seo tipsAls je met internet marketing bezig bent, dan is SEO één van de aspecten waar je je zeker mee bezig houdt. Logisch natuurlijk, want als je hoog in de zoekresultaten staat van Google, zul je veel gratis verkeer mogen ontvangen.

Daarom even een artikel met 5 SEO tips die je zeker niet moet vergeten. Waarschijnlijk ken je ze al, maar een geestelijke opfrisser wat de “o ja” reactie bij jou geeft is altijd handig.

 

1# Verwerken van je “main keywords”

Wanneer je een post schrijft op bijvoorbeeld je blog heb je altijd wel een paar woorden (keywords) of zinnen (long tail keywords) waarop jij graag gevonden zou willen worden. Daarom is het van belang dat je jouw meest belangrijke keywords zo goed mogelijk verwerkt (zonder spammy over te komen voor Google uiteraard).

Het verwerken van je keywords in je artikel ga je op de volgende manier doen:

in je H1 H2 H3 tags.
Je main keyword verwerk je sowieso in je H1 (titel) van je blogpost, voor Google is dit namelijk de belangrijkste tekst waaruit Google kan afleiden waar je post over gaat. En daarnaast kun je dus ook nog longtail keywords verwerken in je H2 en H3 tags.

In je content.
Uiteraard gebruik je ook je (longtail) keywords in de content van je blogpost of website. Google zal namelijk jouw teksten gaan scannen  om te kijken waar deze over gaat, en als er een aantal maal jouw belangrijke keywords worden gevonden in jouw teksten, dan zal Google dat meenemen tijdens het rangschikken van jouw website.

vaak wordt er gezegd dat je tussen de 2% tot 4% moet blijven met het gebruik van je keywords, mijn advies is gewoon om het zo natuurlijk mogelijk te houden, en je niet zo strikt te focussen op de keyword density.

in je URL.
Een andere belangrijke factor die Google mee neemt, is het gebruik van je keywords in de URL. Zorg er dus voor dat de belangrijkste woorden waarop jij gevonden wilt worden voorkomen in je URL.

Dit gaat vooral bij webshops vaak mis, daar zie je nog steeds veel te vaak een URL als bijvoorbeeld “Webshopnaam.nl/product/12376652″. SEO technisch heel erg slecht natuurlijk, omdat de URL nu niets zegt over wat er op de pagina te vinden is.

Meta description en Title
Dit extreem belangrijke element mag je absoluut niet vergeten, want uit de informatie die jij hierin op geeft zal Google (meestal) een Rich snippet samenstellen.

Als je een WordPress blog hebt, dan raad ik je aan om hiervoor de SEO plugin van Yoast te gebruiken. Dan verschijnt er onder de editor van je berichten en pagina’s een speciaal SEO gedeelte waar je onder andere deze gegevens kunt invullen, met daarin uiteraard jouw meest belangrijke keywords.

 

2# Optimaliseer je afbeeldingen

Dit is er eentje die stiekem best vaak wordt vergeten (betrap mezelf er ook nog te vaak op ;)), maar toch erg belangrijk is voor Google. En dat is het optimaliseren van je afbeeldingen.

Dat doe je door je afbeeldingen een “Title” en “Alt tekst” mee te geven. En ook hierin kun je dus de voor jou meest belangrijke zoekwoorden verwerken. Het is een o zo simpel klusje, maar wordt zoals ik al zei nog te vaak vergeten.

 

3# Optimaliseer je categorieën en tags

Ook dit is er weer zo eentje die snel wordt vergeten op een WordPress blog, echter kan een goed geoptimaliseerde categorie of tag het verschil betekenen tussen wel op de eerste pagina van Google staan, of niet.

Ook kun je de categorieën en tags optimaliseren met de SEO plugin van Yoast door middel van een goede Title en Description.

 

4# interne links plaatsen

We weten allemaal dat (relevante) backlinks je website of blog een enorme boost kunnen geven om hoger te komen in de zoekresultaten. Maar wat ook helpt om je artikelen hoger te krijgen in de zoekresultaten is door het gebruik van interne links op je website.

zo kun je dus keywords in een artikel voorzien van een link naar een ander relevant artikel op je website, en op die manier geef je dus wat extra “status” mee aan het artikel waar je naartoe linkt (vergeet ook niet om een goede “title” aan je link mee te geven).

Dat kun je gewoon handmatig doen uiteraard, maar als je het geautomatiseerd wilt doen, dan is dat ook mogelijk, want hiervoor zijn verschillende plugins beschikbaar.

 

5# Gebruik site maps

En we zijn alweer bij de laatste SEO “O ja” tip aangekomen, en dat is het gebruik maken van sitemaps. Ook deze site maps kun je eenvoudig aanmaken met de SEO plugin van Yoast.

Je kunt de sitemaps aanmaken door te klikken op het kopje “XML sitemaps” . De plugin zal nu automatisch jouw sitemaps aanmaken voor onder andere je berichten, pagina’s, categorieën en tags. Deze sitemaps kun je daarna eenvoudig aanmelden bij de Google Webmaster Tools, waardoor Google sneller en makkelijker al jouw content kan vinden.

 

Tot zover de SEO tips

Okay, dit waren even de SEO tips die je absoluut niet mag vergeten om toe te passen op je website of blog. Zoals ik al zei zullen de meeste je wel bekend in de oren klinken, maar vergeet ook jij ze nog wel eens toe te passen. En een reminder kan natuurlijk nooit kwaad.

Wil je nou nog meer tips waarmee je nou echt heer en meester worden in SEO, en werkelijk alle ins en outs van dit vak te weten komen? Dan kan ik je de cursus “Meester in SEO” van Tonny Loorbach aanraden. Tonny heeft zichzelf helemaal gespecialiseerd in dit vak, en heeft er een mega pakket van gemaakt waarin hij je alles haarfijn uitlegt.

Klik hier voor de training "Meester in SEO"

 

seo cursus

 

2 Reacties »

  1. Rik december 11, 2012 op 9:03 am - Reply

    Meta description wordt niet meer gebruikt voor het hoger scoren in google, puur voor plaatje voor bezoekers in de zoekmachine. Keywords kan je tegenwoordig vergeten, zond van je tijd want ze hebben geen waarde meer.

    • remon december 11, 2012 op 5:08 pm - Reply

      Ha Rik,

      Dank voor je reactie.
      Ben het gedeeltelijk met je eens, en ik had misschien iets uitgebreider mogen zijn in mijn artikel.
      Het klopt wat je zegt dat voor je rankings (volgens Google) niet de meta description wordt meegenomen. Echter kun je door het gebruik van de juiste keywords wel sneller mensen triggeren om op jouw websitete klikken. En meer klikken betekent hoger in de zoekresultaten. (al denk ik stiekem dat de meta description nog wel degelijk mee wordt genomen in het algoritme van big “G”).
      Daarnaast zeg je dat “keywords” totaal niet belangrijk zijn, maar daar ben ik het niet mee eens. Je site wordt namelijk onder andere gerangschikt op de woorden die je gebruikt. Google kan namelijk nog steeds niet exact lezen waar je site over gaat, want dan had Google Translate er een perfecte vertaling uit moeten gooien, en niet een letterlijke vertaling. Google leest namelijk alleen de woorden.
      Het enige dat Google wel snapt is dat woorden ook anders geschreven kunnen worden (bijvoorbeeld: kado of cadeau). Google rangschikt jouw website dus onder andere op de woorden die jij gebruikt, dus daarom zijn keywords gewoon onmisbaar.
      Dat de density van je keywords tegenwoordig minder belangrijk is, dat ben ik met je eens.

Laat Een Reactie Achter »

*