Slimme marketing bij de Efteling. Wat kun je er van leren?

remon november 29, 2012 1

marketing tactiekDe Efteling, iedereen kent het, en iedereen is er wel eens geweest. Zo zijn wij gisteren zelf ook weer eens geweest, en ik hoef je denk ik niet te vertellen dat een dagje efteling met 2 kinderen erbij een duur dagje uit kan worden.

Ondanks het feit dat ik een dagje uit ben, ben ik toch altijd in mijn achterhoofd bezig met marketing, zo ook deze dag. En daarbij zijn mij weer een aantal slimme trucjes opgevallen die worden toegepast, en ondanks dat het niet direct met internet marketing te maken heeft wilde ik het toch even met je delen. Sommige dingen kun je namelijk best vertalen naar je online business.

 

De Efteling, het blijft een belevenis.

Wanneer je een bezoek brengt aan de Efteling, dan ga je niet zomaar naar een attractie park toe, nee, je gaat naar “een wonderlijke wereld” waar alles opnieuw een belevenis is.   En zeg eerlijk, de Efteling doet er alles aan om het zo sprookjesachtig mogelijk te maken, en dit zorgt er dan ook voor dat zij met kop en schouders boven alle pretparken uitsteken.

Neem alleen de ingang eens, een prachtige hoge houten poort met rieten dak waarbij je je direct afvraagt hoe ze dit gemaakt hebben, enigszins verwondert merk je dan ineens dat je aan de beurt bent om je entree af te rekenen. “2 volwassenen, 1 van 6 jaar, en 1 van 1 jaar.” zeg ik tegen de kaartverkoopster. “Dat is dan €96,- meneer.”

“What the F#ck! €96,- om in een park rond te lopen?” denk ik bij mezelf. Maar als je dan die kinderen weer vrolijk en opgelaten ziet, ben je dat geld weer snel vergeten, want hun geluk is gewoon onbetaalbaar.

Sh#t, parkeerkaart vergeten. Die kun je maar beter meteen hebben voordat je weggaat, want anders heb je kans dat je daar op het einde weer op moet wachten. Dus ik loop naar zo’n automaat toe, en druk op het knopje “Parkeerkaart”. Wat!!! Nog eens €10,-. Dat gaat hard zeg, al €106,- uitgegeven, maar nog geen attractie gezien. Snel stop ik een briefje van €10 in de automaat, en pak snel mijn “magische Efteling parkeerkaartje”.

Aangekomen bij de toegangscontrole geef ik mijn kaartjes aan de jonge dame die de controle doet. “Heel veel plezier vandaag” zegt zij mij nog met een grote glimlach, en ik bedank haar vriendelijk. Mijn kinderen waren al niet te houden, en renden dus meteen naar binnen toe, en stonden al zo goed als in de mega grote en kinderlokkende souvenirswinkel.

Leuke roze elfenvleugeltjes en allerlei sprookjesfiguren hadden hun al betoverd, en ze wilde het natuurlijk allemaal hebben. Erg slimme marketing truc van de Efteling natuurlijk, die winkel, maar voor papa was het even wat minder. gelukkig kom ik mijn oudste dochter nog wijsmaken het niet handig was om met een knuffel van Pardoes door het park te moeten rennen, omdat ze dan niet alle 2 haar handen vrij had voor alle attracties. Gelukkig kom ik met zo’n slap verhaal nog weg bij een kind van 6, maar in mijn achterhoofd wist ik dat wanneer we naar huis zouden gaan, we ook weer langs die winkel moesten.

Maar we waren binnen. De vrolijke liedjes, en schitterende entourage deden mij al snel alles wat vooraf gebeurd was vergeten, en we gingen vrolijk op weg naar de eerste attractie. Wat mij overigens heel goed opgevallen was, is dat er echt geen papiertje te vinden is in het park, en dat alle bloemenperkjes en hagen er uit zien alsof ze net door een hovenier onderhanden zijn genomen. Zelfs lelijke afzethekken worden voorzien van een mooi doek om het af te dekken, zodat jij je in en wonderlijke wereld blijft wanen.

De eerste attractie die we bezochten was “De Fata Morgana”. Bij aankomst op het grote plein van deze attractie waan je je ondanks dat de temperatuur anders doet vermoeden in een oosterse stad van 1001 nachten. Schitterend gemaakt allemaal, eerlijk is eerlijk.

Gelukkig was het niet druk, dus konden we direct doorlopen naar de bootjes die ons zouden leiden langs alle bezigheden van deze stad. Wanneer je eenmaal in een bootje zit, en je gaat de poort door, voelt het net of je echt deze tocht maakt, alles is net echt. De geluiden, de personages en zelfs de geuren die voorbij komen geven je het gevoel dat je er echt midden in zit.

Een maal aangekomen bij het einde, waar iedereen blij is om het “overleeft” te hebben loop je naar de uitgang van de attractie. “Damn” denk je bij jezelf, want wanneer je naar buiten loopt wordt je op slinkse wijze weer door een souvenirswinkeltje heen geleid. Natuurlijk wilde mijn dochter, die nog helemaal in gedachte was van wat ze net allemaal gezien had, al dit prachtigs weer zien, en hebben.

Ook deze keer kon ik me er weer uitpraten, maar wist dat dat niet iedere attractie ging lukken.

Maar goed, op naar de volgende belevenis, “Panda Droom” werd het deze keer. Ook hier konden we gelukkig zo doorlopen (hoef je in het hoogseizoen niet te verwachten natuurlijk), en voordat we het wisten zagen we een schitterende 3D film over hoe de mens de natuur naar zijn einde helpt (zeker iets om eens bij stil te staan).

En ook de “Panda Droom” beleef je echt. Je voelt letterlijk wat er op het scherm gebeurd. Als er ijs afbrokkelt voel je druppeltjes in je gezicht, wanneer een walrus met zijn staart zwaait voel je wind, en zelfs het bankje zakt een beetje door als er een boom omvalt (maar dat zou ook door mijn gewicht gekomen kunnen zijn, dat weet ik niet zeker ;)) .

Nadat de film afgelopen was, wist ik dat mij weer dezelfde uitdaging te wachten stond als bij de Fata Morgana, en dat was dat mijn kinderen weer werden blootgesteld aan allerlei verleidingen. “Kom maar op dacht ik”.

Maar deze keer was het nog erger! Nu handen ze er 2 extra middelen bij gedaan, en wilde ze zelfs mij verleiden. Glijbanen en klouterstellingen met de leukste figuren hadden zij er neergezet voor de kinderen, en voor de ouders was er een plek om te genieten van een heerlijk broodje of gebakje met een kop koffie, terwijl de kinderen speelden.

Uiteraard zwichtte ook ik en mijn vriendin nu, en bestelden een gebakje, een kop koffie en wat drinken voor de kinderen. De prijs die ik hiervoor moest betalen ben ik snel vergeten, en ik gaf mijn verlies toe aan deze marketing tactieken van de Efteling.

Na vele leuke uren in het park was het dan toch echt tijd om weer naar huis te gaan, want aan alles komt nou eenmaal een eind. Langzaam aan naderde wij met blijde gezichten de uitgang, maar daar aangekomen vertrok mijn gezicht al snel weer een beetje “Sh#t, die mega souvenirswinkel! Helemaal vergeten” dacht ik bij mezelf. Maar het was al te laat, want nog voordat ik ook maar iets kon bedenken als afleidingsmanoeuvre stonden mijn kinderen alweer met van alles in hun handen.

Mijn verhaal dat het niet handig was om heel de dag met Pardous in het park te moeten lopen ging nu niet meer op. Dus deze keer moest papa zijn portemonnee dus echt weer tevoorschijn halen, en zwichtte ik dus weer voor de marketing truc van de Efteling.

 

Hoe pas je dit toe op internet marketing?

Ik hoop dat je het verhaal helemaal hebt gelezen, en dat je gezien hebt welke marketing trucjes er op ons worden losgelaten.

Uiteraard is het eerste van de Efteling het USP (Unique Selling Point). Het is gewoon met stip het nummer één pretpark van Nederland, en valt met geen één ander park te vergelijken. Dus ondanks de hoge toegangsprijs willen mensen hier graag een dagje vermaakt worden. Aan jou dus de taak om voor jouw eigen business je USP te ontdekken en te presenteren. 1 tip, een slecht USP is “de goedkoopste willen zijn“.

Iets anders wat de Efteling heel slim doet is dat ze jou niet de keuze geven om naar de souvenirswinkel te gaan, maar ze dwingen je om er doorheen te lopen. Op die manier zul je veel sneller geneigd zijn om hun producten af te nemen, aangezien je direct verleid wordt.

Maar jij kunt deze truc ook toepassen op je eigen online business, door bijvoorbeeld één van je topproducten in de vorm van een pop-up voorbij te laten komen op het scherm van je bezoeker.

Mogelijk vind je zelf nog meer leuke ideeën na je eigen bezoekje aan de Efteling.

1 reactie »

  1. Tessa december 1, 2012 op 10:51 pm - Reply

    aww Arme papa. Maar zeker wel goed over nagedacht van de Efteling inderdaad! En mooi hoe het het vertaald naar het internet. Want het is zo, het werkt als je het goed aanpakt.

    Maar met je vergelijking met zoiets herkenbaars als de Efteling is het wel makkelijker voor te stellen.

    Goed artikel!

Laat Een Reactie Achter »

*