Wat doe jij aan de “gebruikerservaring” op je website?

remon december 10, 2012 0

website gebruikerservaringJe kent ze wel, van die website waar je verblind wordt door een regenboog van kleuren, waarbij je je afvraagt of je je nou in een vestiging van Holland Casino begeeft vanwege alle knipperende flash banners die zogenaamd moeten uitnodigen tot klikken (yeah right, 10 jaar geleden lukte dat misschien) of een website wat meer op een doolhof lijkt omdat de bestelprocedure gewoon simpelweg niet te volgen is.

Het gaat helaas nog te vaak mis op het punt “gebruikerservaring“, en als de gebruikerservaring ruk is, dan is je conversie dat 100% zeker ook. Want als ik een website open, en bijna een zonnebril nodig heb om niet verblind te worden door alle lichtstralen die op mij worden afgevuurd, of ik ben al 10 minuten bezig om een product te bestellen, dan ben je mij, en de rest van je bezoekers (en dus klanten) gewoon kwijt.

Daarom heb ik in dit artikel gewoon even 5 doodeenvoudige tips die je even kunt toepassen op je eigen website of webshop.

 

Houd het “clean” en overzichtelijk.

Wanneer je eens serieus naar je website kijkt, komt deze dan rustig over, en kun je de aandacht “leiden” naar hetgeen waar jij dat wilt? Zo niet, dan is je site waarschijnlijk te druk, en trekken teveel onderdelen op je website de aandacht van je bezoeker, zodat die niet meer weet waar hij/zij kijken moet.

Een oorzaak kan zijn dat je je site teveel volgehangen hebt met banners. Want hoe meer banners je op je site hebt, des te meer ga je verdienen toch? WRONG, ten eerste is de CTR van een banner enorm laag, en ten tweede komen veel banners alleen maar “spammy” over en zullen bezoekers al snel je site verlaten.

Beter haal je alle banners weg, of beperk je je tot 1 a max 2 kleine banners (die niet de boventoon voeren), en schrijf je je bezoekers naar je “call to action” button toe.

Zorg er dus voor dat je een clean en overzichtelijke website hebt.

 

Logische opbouw en structuur.

Het is erg belangrijk om je bezoekers binnen een paar muisklikken op de plek van bestemming te krijgen, houd het daarom allemaal zo simpel mogelijk. Want hoe makkelijker het voor iemand is om iets bij je te bestellen, hoe hoger je conversie zal zijn.

Heb je dus bijvoorbeeld een webshop, probeer dan het bestelproces zo logisch en kort mogelijk te houden. Is er voor een bestelling geen account noodzakelijk? Zorg er dan voor dat je bezoekers direct kunnen afrekenen.

Zorg er ook voor dat alles netjes geordend is als je een webshop of blog hebt. Maak dus verschillende categorieën aan zodat bezoekers meteen kunnen zien waar ze iets kunnen vinden.

Dus bekijk je eigen webshop of blog eens, en doorloop alles zelf eens even. Merk je nou dat je opbouw of structuur van je blog of webshop ergens minder duidelijk is, waardoor bezoekers mogelijk kunnen afhaken, pas het dan aan, en houd het zo simpel mogelijk. Wij mensen houden namelijk van simpel.

 

pagina indeling

Wanneer je bijvoorbeeld een blog hebt, dan is het enorm belangrijk dat je teksten “lekker lezen“. Wat ik hiermee bedoel is dat je rust en overzicht creëert op je pagina en teksten zodat bezoekers er prettig doorheen kunnen lezen.

Maar goed, hoe doe creëer je nou rust en overzicht in je teksten? Als eerste is het belangrijk om je regellijnen niet te lang te maken. zo’n 600 tot 800 pixels breed is perfect. Op deze manier kunnen jouw bezoeker de hele tekst lezen zonder dat ze hun ogen veel van links naar recht hoeven te bewegen. Hierdoor behoud je rust in je teksten.

Een ander trucje is om bovenaan in je artikel een afbeelding te plaatsen (het liefst aan de rechterzijde), Hierdoor zijn sowieso de eerste regels al een stuk korter, en dat nodigt sneller uit tot lezen.

Wat je ook absoluut niet moet doen is je teksten aan één stuk schrijven, dus zonder alinea’s. Een lange lap met tekst is gewoon heel erg onprettig lezen, en je raakt er snel de draad door kwijt. Geef daarom gewoon om de 2 tot 4 regels even een druk op de enter knop zodat er een regel wit ontstaat. Hierdoor zullen bezoekers je teksten gewoon veel prettiger ervaren.

Daarnaast is ook het lettertype dat je gebruikt van belang. Dit moet gewoon goed en duidelijk te lezen zijn. De meest gebruikelijke zijn daarbij: Tahoma, Arial, Verdana en Georgia. Deze “fonts” zijn gewoon zeer duidelijk, en lezen erg prettig. Een lettertype wat je absoluut niet moet gaan gebruiken in je teksten is “Comic Sans”, helaas doen veel mensen dit nog steeds met als reden: “omdat het er zo geinig uitziet”.

Dus gebruikt jij op dit moment het “Comic Sans” lettertype, en schrijf je nog steeds hele lange lappen tekst? Pas deze dan direct aan, voordat je nog meer bezoekers wegjaagt.

 

Kleurgebruik

Uiteraard wil je je website wel wat kleur gaan geven, want anders wordt het ook maar een saaie bedoeling. Ik ga je hier niet vertellen welke kleuren je op jouw website moet gaan plaatsen, want dat moet je voor jezelf gaan bepalen. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan welk “imago” je wilt gaan opbouwen, of je website meer door mannen of vrouwen wordt bezocht en in welke branche je actief bent.

Stel je hebt een webshop met grafmonumenten, dan is het wat minder gepast om vrolijke jolige kleuren zoals fel oranje of licht groen te gebruiken. Dan is het beter om de wat meer ingetogen kleuren te gebruiken, want een echte feeststemming zal er dan niet zijn.

Wat ik je wel ga vertellen om te doen zijn de onderstaande 3 punten.

1# Niet meer dan 2 hoofdkleuren gebruiken.
Kies maximaal 2 hoofdkleuren op je website of blog (bij mij zijn dit oranje en blauw). Dit is om je website rustig te houden zodat het voor bezoekers prettig blijft om jouw website door te nemen. Hoe meer kleuren je namelijk gaat gebruiken, hoe onrustiger je website gewoon gaat worden, en je zal gewoon merken dat mensen daardoor eerder af zullen haken.

2# Houd je pagina’s wit.
Ik zeg er direct even bij dat in enkele gevallen deze tip niet helemaal opgaat (dus niet direct gaan mailen dat dit niet zo is ;)), maar in 99% van de gevallen is het het beste om je pagina gewoon heel saai “wit” te houden met zwarte of donker grijze letters. En dat is om de  reden hiervoor is dat dit gewoon het prettigst leest.

Zoals ik al zei kan het in een enkel geval ook andersom, maar ga in ieder geval niet je tekst kleuren roze, groen of paars maken, want geheid dat je bezoekers na 3 regels pijn in hun ogen krijgen.

3# Geef wat op moet vallen een contrasterende kleur.
Dit zijn bijvoorbeeld je  “Call To Action” buttons. Wanneer je deze plaatst wil je natuurlijk dat je bezoeker een bepaalde actie gaat doen, bijvoorbeeld het plaatsen van een product in zijn/haar winkelwagen. Dit moet daarom dus extra opvallen, en daarom geef je deze button waar eigenlijk je hele site omdraait een kleur die de aandacht trekt van je bezoeker.

Wat betekenen de kleuren?

Om je nog even wat betekenissen van de kleuren mee te geven, kun je de onderstaande lijst even doornemen.

Blauw

Waarheid, helderheid, waardigheid, status en macht

Bruin

Mannelijkheid, stabiliteit en gewichtigheid

Geel

Energie, vreugde, geestkracht, luchtigheid en lichtheid van het bestaan

Geelgroen

Nieuw leven, voorjaar en groeikracht

Grijs

Saai, vervelendheid, grauwheid en massa

Groen

Vruchtbaarheid, vrede en natuur

Oranje

Feest en overvloed

Paars

Leden van het koninklijk huis, rijkdom en verfijning; rouw, ingehouden emotie

Rood

Liefde, passie, warmte en vlammen (deze voeg ik er even bij: Gevaar)

Violet

Helderziendheid, wijsheid, spiritualiteit, succes, spirituele groei, kracht, genezing, onafhankelijkheid en bescherming

Roze

Liefde, humor, vriendschap en trouw

Wit

Licht, zuiverheid, netheid en leegte

Zwart

Dood, rebellie, duisternis, ellende, einde, elegantie, mysterie, wraak en ondergang.

Bron: Wikipedia

Heb je die laatste gelezen? Zoals ik al eerder gezegd heb, houd je pagina wit ;) (ja, zelfs als je begrafenisondernemer bent).

 

Is je doel duidelijk

Het doel van je website is voor jouzelf helemaal duidelijk neem ik aan. Een doel kan natuurlijk zijn: het verkopen van een product, het inschrijven op je maillijst of het klikken op je affiliate linkje. Maar de vraag is of dit doel ook duidelijk is voor jouw bezoeker? Dus snap jouw bezoeker welke actie er verwacht wordt?

Dus bekijk je eigen website eens, en vraag jezelf eens af wanneer je je site bezoekt:

  • Zie ik direct waar mijn site over gaat? (duidelijke header)
  • Geef ik meteen de info die mijn bezoeker wil zien? (dus géén: Hallo, welkom op de website…..)
  • Is er niet teveel afleiding op kritieke punten (denk aan bestelproces)? (geen social media buttons en dergelijke)
  • Zijn mijn “Call To Actions” duidelijk genoeg? (bijvoorbeeld: Klik hier en krijg direct toegang)

 

Dus, hoe staat het met jouw website?

Okay, je hebt nu een aantal kritieke punten van me gekregen waarmee je direct je eigen website eens kunt nalopen. Dus ik zou zeggen, zoek de verbeterpunten op, en pas ze aan.

Als kleine kanttekening wil ik je nog wel even meegeven dat je altijd wel even moet splittesten. Want alleen zo kom je er echt achter wat wel, en wat niet goed werkt.

Succes!

Laat Een Reactie Achter »

*